Crònica de la IV Jornada de Solidaritat

  • Publicat el 13 de novembre de 2019

El 26 d’octubre es va portar a terme la IV Jornada del Club de la Solidaritat, on els estudiants interessats en la cooperació, el voluntariat i la solidaritat van poder conèixer els projectes que es desenvolupen al Campus i escoltar de primera mà les experiències de les seves companyes. 

Tal i com va explicar la professora Carme Vega, l’objectiu del Club de la Solidaritat és que aquelles persones que formen part del Campus Docent, tant els estudiants, com el professorat i el personal administratiu, tinguin la possibilitat de desenvolupar la seva dimensió solidària. No fan falta grans esforços per transformar el món, tot comença amb petits canvis i l’empenta per atrevir-se a conèixer altres realitats. 

En aquesta línia, l’any passat hi va haver a la planta A una caseta-exposició relacionada amb la campanya de sensibilització La vida mateixa, que posava sobre la taula quatre històries que buscaven mostrar la situació de persones en risc d’exclusió social i proposaven mesures per evitar-ho. Aquest projecte, que continua endavant, tornarà al Campus aquest nou curs 19-20.

Després, Diana Caselles, del programa Educa SJD que es porta a terme des de Solidaritat Sant Joan de Déu, va exposar algunes de les activitats programades pels estudiants de cicles i grau durant el curs. 

Educa SJD, abans coneguda com Escola Amiga, va néixer amb la intenció de transformar la societat des de l’aula, per promoure el canvi a partir del coneixement i l’apropament a la realitat de persones i col·lectius en situació de vulnerabilitat . Aquest programa va néixer d’un grup de voluntaris que es va plantejar la idea de treballar amb joves per canviar la mirada estigmatitzada i culpabilitzadora (sobretot a causa del desconeixement) amb que es tracta la malaltia mental i a les persones en risc d’exclusió social, com ara les persones sense llar, la gent gran amb dependència, els discapacitats, els nens amb una infància hospitalitzada o els immigrants. 

Trobant-se amb el deure moral d’explicar aquestes realitats i demostrar que a la vida no tot és blanc o negre, sinó que hi ha una gran zona de grisos, organitzen xerrades i projectes d’aprenentatge i servei per donar a conèixer de primera mà aquestes realitats. 

Principalment destinada pels alumnes de 1r de TCAI i en col·laboració entre el Campus Docent i Educa SJD, es portarà a terme el dia de Sant Joan de Déu el projecte Cantata a Sant Joan de Déu Serveis Sociosanitaris d’Esplugues  de Llobregat. Aquesta activitat, adreçada a gent gran i persones amb dependència, consistirà a fer tallers de recuperació de memòria entre els estudiants dels Campus i els residents del Centre de Llarga Estada Psicogeriàtrica per escollir conjuntament les cançons que es cantaran.

Pels alumnes de 1r de DAS es realitzarà un Projecte d’Aprenentatge i Serveis que consistirà a compartir temps i experiències amb persones amb discapacitat intel·lectual en un taller d’informàtica al Parc Sanitari Sant Joan de Déu.

També, amb els estudiants de 1r de grau, s’han proposat activitats relacionades amb l’àmbit de la salut mental, a partir de les quals es motivarà als participants a crear una Campanya de Sensibilització, com a part del programa Altaveu, a la qual podran fer vídeos, xerrades, exposicions, etc. que contribueixin a lluitar contra l’estigma social vers les persones que pateixen problemes de salut mental.

Amb l’ajuda de la comissió de delegats del Club de la Solidaritat de 2n, 3r i 4t del Grau en Infermeria, es buscaran parelles o grups petits per realitzar acompanyaments amb pacients de salut mental per tal que puguin fer activitats culturals conjuntes com anar a museus, veure obres de teatre, anar al cinema, a exposicions, etc. en el marc del programa InclouCultura.

Tornant a la crònica del dia 26, en obert per tots els integrants del Campus Docent, tant estudiants com professionals, es va informar sobre la Magic Line 2020, la caminada solidària de Sant Joan de Déu que neix amb la voluntat d'ajudar i acompanyar a qui més ho necessita. Famílies, amics, escoles, empreses i entitats formen el seu equip, es proposen un repte solidari i organitzen activitats amb la condició d'aconseguir aquest objectiu. La recaptació obtinguda es destina íntegrament als diferents projectes socials i sanitaris que desenvolupa Sant Joan de Déu.

Acabada aquesta presentació, els estudiants es van dividir en grups per escoltar les experiències d’alumnes i exalumnes del Campus respecte al voluntariat local, provincial i internacional. 

Durant un dia a la setmana, la Laura Alcaraz (1r de DAS) va estar com a voluntària a les unitats d’hospitalització del Parc Sanitari Sant Joan de Déu a Sant Boi. La seva tasca era anar planta per planta fent acompanyament als malalts segons les seves necessitats i interessos. A més, ideava pel seu entreteniment, activitats per ajudar a mantenir un ambient de cordialitat i optimisme. A poc a poc, aquest tallers i jocs van guanyar popularitat entre els malalts i es van fer molt populars. 

La Lisbeth Briceño (2n de Grau) va apropar-se al Club de la Solidaritat gràcies a l’assignatura optativa de primer curs d’Infermeria “Cooperació, solidaritat i voluntariat: eines de transformació social” que la va portar a la residència de dia del Centre sociosanitari, on va estar col·laborant amb els voluntaris en els tallers de memòria, ajudant als pacients amb las seves sessions de fisioteràpia i acompanyant-los mentre feien musicoteràpia i gimnàstica. 

La Roser Manich (4t de Grau) va ser a la Fundación Instituto San José de Madrid, on va col·laborar durant l’estiu, aprofitant les seves vacances, a la unitat per gent amb discapacitat intel·lectual i epilèpsia.

La Laura Sanz (3r de Grau) va explicar la seva experiència a l’Hospital Sant Joan de Déu de Palma de Mallorca, on va estar treballant amb pacients en rehabilitació, pal·liatius i gent gran amb malalties cròniques, fent acompanyament. Aquesta profitosa estada li va servir per aprendre a adaptar-se a les necessitats dels malalts i aprendre a comunicar-se de formes diverses, fins i tot amb aquells que, a causa de la seva mobilitat reduïda no podien parlar. A més, una dia a la setmana anava a l’àrea de Serveis Socials on s’acollien famílies amb pocs recursos econòmics i organitzava i planxava les donacions de roba que els hi arribaven. 

La Maria Colet, exalumna del Campus, no tenia cotxe quan va fer el seu voluntariat al Centre d’Almacelles a Lleida i es va trobar que no podia sortir del recinte, que quedava bastant aïllat. Però va aprofitar aquest aïllament per profunditzar en l’experiència a l’hospital, on col·laborava al pavelló de discapacitat intel·lectual i problemes de conducta. Allà duia a terme tot tipus d’activitats, des de tallers de pintura, com costura, informàtica, cuina, etc. Com va explicar després, va ser una experiència molt enriquidora i recomanable. 

L’Alicia Garcia, ex-estudiant del Campus, va participar juntament amb la Maria Alcañiz durant un mes a l’Hospital que el germans de Sant Joan de Déu tenen a Cochabamba, Bolívia. 

Ana Stanciu (4t del Grau) i Erika Celi (3r de Grau) van explicar l’experiència del grup de 8 estudiants de tercer d’Infermeria que van estar a Piura, una ciutat del Perú que es troba molt a prop de la frontera amb Equador. Allà van estar col·laborant amb el Centro de Reposo San Juan de Dios i van donar suport als professionals de les sales d’aguts i crònics, on es dedicaven a acompanyar als pacients en la seva rutina diària i els involucraven en diversos activitats i tallers, alguns de creació pròpia. 

Morropón es troba a 80 quilòmetres de la ciutat de Piura, al Perú. La Sarabjeet Kaur (4t de Grau), membre del grup d’estudiants dels Camps de Treball que van fer el seu voluntariat allà, va compartir les seves vivències, especialment els tallers que feia al Instituto Superior Tecnológico Público i el suport al Centro de Atención Primaria Morropón. A més, el seu grup van tenir l’oportunitat de fer algunes visites comunitàries a persones que eren al llit i van poder tractar amb les seves famílies ¡ conèixer les seves històries.

Gràcies a l’Associació pel desenvolupament de projectes solidaris al Sàhara (APSS) i el seu projecte d’ajut contra la diabetis es va produir per primer cop el voluntariat al Sàhara. L’Alicia Garcia, exalumne del centre, junt amb la Maria Martí van participar-hi fent xerrades als camps de refugiats i visitant una casa per nens amb paràlisi cerebral. També, a causa de les mines antipersones a causa de la guerra entre el Sàhara i el Marroc, es va organitzar un projecte per enviar pròtesis de braços i cames a les persones amb membres amputats. 

Després d’esmorzar, es va realitzar la dinàmica de l’Oca Solidària, on els participants a la jornada es van dividir en diversos grups per jugar i compartir reflexions, vivències i experiències sobre la solidaritat i posar en comú realitats diverses. 

Una vegada acabada l’activitat, es va procedir a parlar sobre els agermanaments del Campus. 

Per una banda, la Judit Boluña va exposar la situació actual de l’agermanament amb la Escuela para Auxiliares de Enfermeria San Rafael de la Ceja en Bogotà, Colòmbia. El programa va començar al 2016. L’any següent, les directores de l’escola van venir a Barcelona i van trobar molt interessant el Centre de Simulació Sant Agustí. Per aquest motiu, al 2019 han comprat un maniquí de simulació i ens han sol·licitat formació en simulació. 

Per l’altra banda, es va presentar l’agermanament amb l’Escola d’Infermeria de Mabesseneh a Sierra Leone, que l’any 2018 va complir 10 anys. En aquest temps s’han portat a terme molts projectes i millores, però encara queden moltes coses per fer. No obstant això, en aquest moment el Campus s’enorgulleix de poder donar suport a les infermeres SRN (State Registered Nurse), de portar material escolar i per fer practiques clíniques, d’haver enviat material sanitari durant l’epidèmia d’Ebola i de realitzar programes de formació professional tant pels professors de l’escola com pels sanitaris que treballen al Saint John of God Hospital de Mabesseneh. També s’han fet diverses estades de professionals del Campus Docent, com és el cas del professor Óscar Bautista i de la professora Ariadna Graells. S’ha ajudat a l’hora d’aconseguir acreditacions per l’escola o promoure la cooperació, el voluntariat i la col·laboració amb altres institucions com la UPC i la Ernest Bai Koroma University of Science and Tecnology de Sierra Leona (EBKUST). A més, s’ha millorat el cablejat elèctric, s’ha instal·lat wifi i s’ha col·laborat a l’hora de realitzar el pla estratègic, de revisar el pla d’estudis i de construir un hostel perquè les estudiants puguin viure-hi. 

Posteriorment, la professora Jennifer Suárez, va presentar la Setmana Solidària, que s’organitza en col·laboració amb la Fundación Juan Ciudad. La més coneguda de les seves activitats es la recol·lecta de productes sanitaris, d’higiene personal i de material escolar que es destinen a La Habana, Cuba. El període de recollida és del 26 d’octubre al 19 de novembre i es pot col·laborar tant aportant algun d’aquests productes com preparant caixes i fent inventari, a mode de voluntari. 

Abans d’acabar, es van donar els premis del Concurs de l’Art de la Solidaritat. La Laura Sanz (3r de Grau) va guanyar amb la fotografia titulada Antonio i Felipe, Mallorca 2019, mentre que la Julia Rodríguez, també de 3r de Grau, va guanyar amb un text titulat Cambio. La modalitat de pintura va quedar deserta.  Ambdues van rebre una targeta regal de 50€ per gastar al FNAC. 

Una vegada finalitzada la jornada es va procedir al comiat i l’entrega dels certificats d’assistència. 

Club de solidaritat

Deixa un comentari

Plain text

  • No es permet l'ús d'etiquetes HTML.
  • Les adreces de pàgines web i de correu electrònic es tornen automàticament en enllaços.
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.
CAPTCHA
Aquesta qüestió és per provar si ets o no ets un visitanto humà i per prevenir l'enviament automatitzat de spam.
Image CAPTCHA
Introdueix els caràcters que es mostren en la imatge.